KLiK Gambar Untuk Pendaftaran ONLINE BERSATU

Friday, April 29, 2016

dinturtle

Walau Berapa Banyak Pun Denda BNM Ke Atas 1MDB, Yang Bayar Tetap Rakyat Juga ...

Mkini

Bank Negara Malaysia hari ini mengeluarkan surat kompaun pentadbiran kepada 1MDB kerana tidak mematuhi sepenuhnya arahan yang dikeluarkan mengikut Akta Perkhidmatan Kewangan 2013.
Kompaun itu dikeluarkan selepas mendapat persetujuan daripada Peguam Negara, Tan Sri Mohd Apandi Ali.

"Ini termasuk keperluan untuk 1MDB untuk membawa pulang wang yang diremitkan di luar negara berikutan pembatalan tiga kebenaran yang diberikan oleh Bank Negara Malaysia kepada 1MDB pada tahun 2009, 2010 dan 2011.

"1MDB juga telah gagal mengemukakan bukti dan dokumentasi yang ditetapkan oleh Bank Negara untuk mewajarkan kegagalan untuk mematuhi sepenuhnya dengan arahan membawa pulang wang itu.

“1MDB telah diberikan sehingga 30 Mei 2016 untuk membayar kompaun," kata kenyataan yang dikeluarkan oleh bank pusat itu hari.

Menurut kenyataan itu, sebaik sahaja pembayaran kompaun diselesaikan oleh 1MDB, ia menandakan tamatnya siasatan oleh Bank Negara berhubung pelbagai insiden yang menyaksikan firma pelaburan negara itu melanggar kaedah dan peraturan bank pusat.

Ia bagaimanapun tidak menyatakan jumlah kompaun yang perlu dijelaskan oleh 1MDB.


Itu berita semalam dan 1MDB pula jawab -

"1MDB menghormati sepenuhnya kuasa dan keputusan BNM dalam perkara ini. Pembayaran kompaun itu akan dibuat pada atau sebelum tarikh yang ditetapkan," kata syarikat milik kerajaan itu dalam satu kenyataan semalam. - Mkini.


Dah .... settle ? Begitu jer ?  1MDB bayar denda pakai duit siapa ?  Tak disebut amaun denda tapi bukannya susah pun, kalau tak cukup duit 1MDB boleh saja minta standby kredit dari kerajaan ... kan ? 

Pusing2 pun, duit rakyat juga yang dimainkan. 

Bila dah kena kompaun atau denda, bermakna telah berlaku kesalahan. Kalau kita kena kompaun contohnya kompaun trafik, sakit juga dibuatnya sebab kompaun itu bakal makan bajet kita. Kesannya akan ada sedikit perubahan kepada apa yang mahu kita belanjakan dengan duit yang terpaksa dikorbankan untuk bayar kompaun. Point saya - Kita Terasa Kesannya dan dari situ kita akan belajar untuk tidak mengulangi kesalahan yang sama.

Tapi dalam kes kompaun Bank Negara kepada 1MDB, siapa yang TERASA Kesannya ?

Apakah mereka yang terbabit dalam melakukan kesalahan itu terasa perit ? Tidak ..... Langsung tidak ada tindakan ke atas mereka secara peribadi. Syarikat yang bayar kompaun, maknanya rakyat juga yang tanggung.

AG sendiri dah kata tidak ada kes. So tidak akan ada sebarang dakwaan....

Apakah akan ada tindakan disiplin di pihak dalaman 1MDB ?

Hahahahaha ..... dari awal 1MDB 'berniaga', pelbagai kesalahan telah dilakukan oleh pihak pengurusan, arahan dari lembaga pengarah pun pihak pengurusan tak ambil pot dan berlaku pelbagai kesalahan BERULANG KALI SELAMA MANA 1MDB BEROPERASI ..... ( sepertimana yang didedahkan dalam lapuran PAC ) Langsung tidak ada sebarang tindakan diambil ke atas mereka yang bersalah malahan CEO lama yang banyak melakukan kesalahan2 itu dijadikan ahli lembaga pengarah pula dan ditawarkan lagi kerja dengan PMO.

Pendek kata - 1MDB didenda tapi tidak ada siapa pun yang terkesan dengan denda itu.


                                                  *******************

Teringat artikel tahun lepas ketika isu BNM vs 1MDB ini hangat - KLiK.

Semuanya berkaitan kerjasama 1MDB-Petrosaudi di mana 1MDB telah kemukakan alasan2 PALSU akan tujuan dana itu mahu dibawa keluar dari negara.





Tidak dapat dipastikan apakah penipuan di atas merupakan kesalahan yang dimaksudkan oleh Bank Negara. Perkara ini tidak disebut dalam lapuran PAC kerana Zeti tidak dipanggil untuk disoal.

Alasan AG ketika melepaskan 1MDB adalah meletakkan kesalahan ke atas Bank Negara kerana tidak membuat pertanyaan lanjut pada masa tersebut.... - KLiK.

APAPUN, bila Bank Negara kenakan kompaun kepada 1MDB, itu bermakna telah berlaku kesalahan di bawah undang2 seliaan Bank Negara. Apa tujuannya semua undang2 itu dibuat ?

Pelik sungguhlah 1MDB ni ..... SEMUANYA BERMASALAH !

Tambah pelik adalah sikap kerajaan dan kepimpinan Umno yang mengambil sikap lepas tangan, langsung tidak ada sebarang teguran dibuat. Kenapa ek ?

Terlalu istimewa sekali status 1MDB ini waima telah menghilangkan wang rakyat sebanyak RM14 bilion pun masih tidak ada sebarang reaksi dari kerajaan maupun pemimpin2 Umno.

dinturtle

About dinturtle -

Author Description here.. Nulla sagittis convallis. Curabitur consequat. Quisque metus enim, venenatis fermentum, mollis in, porta et, nibh. Duis vulputate elit in elit. Mauris dictum libero id justo.

Subscribe to this Blog via Email :

3 comments

Write comments
Anonymous
AUTHOR
April 29, 2016 at 4:26 PM delete

Its a heart breaking to know whatever that caused risk to malaysia is to bear by the rakyat..sigh

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
April 29, 2016 at 5:29 PM delete

Duit cukai dan GST aku ...huaaa...huaa... ishk....iskh..

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
April 30, 2016 at 9:03 AM delete

Najib gah bila buat kenyataan macam bagusnya (utk diri dia aje) pasal undang2 & deklarasi rakyat.
PMO hebat buat deduksi wsj menipu hanya dgn perlantikan gabenor bank negara!
KBAB nampak alim bila mempertahankan anak pembekal senjata api.
Najib & talibarut2... kami ingat semuanya, tiadalah apa2 pada kamu tu...masa nya akan tiba. .

Reply
avatar