KLiK Gambar Untuk Pendaftaran ONLINE BERSATU

Monday, May 30, 2016

dinturtle

Rakyat Masih Suka Playsafe Walaupun Negara Bakal Tunduk Kepada Kuasa Asing

Masih ramai di kalangan rakyat, walaupun mereka tidak suka kepada kepimpinan Najib, mereka memilih untuk berdiam diri. Mereka lebih suka play safe, yakni membiarkan segelintir kecil dari rakyat yang tampil ke depan memperjuangkan apa yang mereka dalam diam turut sependirian. 

Biarlah mereka yang ke depan itu tanggung apajua risikonya .... kalau berjaya, alhamdulillah...aku bersorak sama. Kalau tidak berjaya, apa2pun aku selamat ....

RAMAI yang begitu. 

Seperti Tun Mahathir katakan dari tahun lepas lagi .... ramai yang menyokong kuat perjuangan beliau tapi sokongan hanya diluahkan melalui bisikan di telinga. 

Ramai yang takut akan tindak balas yang bakal mereka terima sekiranya mereka tampil bersuara lantang menyuarakan ketidakpuasan hati. Terutamanya yang bekerja dengan kerajaan dan/atau punya saudara mara atau keluarga yang bekerja dengan kerajaan.

Masyarakat kita masih belum mampu untuk berfikir dan bertindak secara kelompok atau beramai2. Kita masih PLAYSAFE. Menanti bila keadaan sudah selamat, atau sudah jelas kemenangan akan muncul, baru kita akan bersuara. Kita tidak terfikir untuk bersuara secara kelompok beramai2 serentak. Masing2 melihat keliling kalau2 ada yang lebih berani untuk tampil ke depan terlebih dahulu.... dan kita akan bersorak di belakangnya. 

Well ... nak buat macamana kalau dah begitu keadaan kita, kan .... kelompok kecil ini akan terus berjuang dan tetap berjuang tapi kita tidak boleh menolak kemungkinan perjuangan tidak kesampaian dek sikap playsafe rakyat ramai.

Antara topik perbualan favoret adalah - Bagaimana kalau Najib tak jatuh ? Bagaimana kalau Najib terus memerintah dan ditakdirkan tetap memenangi PRU14 walau dengan apa cara sekalipun ? 

Apakah skandal 1MDB dan RM2.6 bilion yang seberapa daya cuba ditutup tanpa diselesaikan secara tuntas, akan terus tenggelam dilupai begitu saja oleh kuasa2 asing yang ketika ini begitu bersungguh2 menyiasat ? Bukti2 ditemui dan mereka simpan ..... dan Najib terus memerintah.

Bayangkan bagaimana keadaannya negara kita yang merdeka tapi pemimpin terikat dek bukti2 kesalahan skandal dalam simpanan kuasa asing ..... 

Saya ingin berkongsi luahan rakan FB YO dalam status terbaru beliau ( KLiK ) -

( Ps - Blogger dan FB otai2 ni jarang sangat nak meluahkan perasaan, sesekali diluahkan memang meletup ! Saya terjemahkan mana2 yang dalam omputih... )

The reason I am so adamant to continue writing about 1MDB : 

The country cannot be ruled by someone who can be threaten, blackmailed or pressured to follow other countries wimp and fancies.
Kita tidak boleh biarkan negara diperintah oleh seorang pemimpin yang terdedah kepada ancaman, perasugut, atau sebarang tekanan supaya akur kepada kehendak negara atau kuasa luar.

At the moment Ketua Negara kita berada di dalam keadaan yang vulnerable ( terdedah ) kepada perkara perkara di atas. 

Kenapa?
 

Because USA, Singapore and Swiss has in their records all the money trail from SRC and 1MDB.
( Kerana negara2 seperti USA, Singapura dan Switzerland mempunyai bukti2 jejak wang ekoran kes SRC dan 1MDB yang jelas mempunyai unsur2 negatif seperti penggubahan wang haram. )

Its actually their perogative to use those information in the manner they deemed beneficial to their countries.  Trust me USA and Singapore would prefer status quo in leadership of this country. And that's dangerous.
Berbekalkan maklumat itu, kuasa2 luar boleh saja menggunakannya dalam bentuk yang memberi keuntungan kepada mereka. Dengan kata lain - peras ugut baik secara langsung atau tidak, Kerana itu, adalah lebih menguntungkan kepada mereka jika keadaan politik / status quo kita kekal yakni kepimpinan yang terdedah kepada tekanan ini kekal. Ini adalah amat merbahaya kepada kedaulatan kita.

Sebab itu di negara maju, leaders yg tainted dgn scandal sekecil mana pun akan berundur kerana tidak mahu mengambil risiko seperti di atas.

I have nothing personal against anyone. To me the national sovereignty of Malaysia is much more important than one single person. ( Kebebasan dan kedaulatan negara lebih penting dari kepentingan seseorang pemimpin ) Ini perkara dasar yang ramai tidak mahu ambil kesah atau pura pura tidak tahu . Dalam dunia globalisasi sekarang, Malaysia tidak mampu untuk berada dalam keadaan disadvantage dalam apa hal sekali pun. 

The snow ball effect of 1MDB fiasco to our country will be much more than billions lost via 1MDB. And if we choose to sit still and do nothing, our kids and grandchildrens will pay for it eventually.
( Kesan berganda dari skandal 1MDB kepada negara adalah jauh melebihi dari bilion2 ringgit yang hilang. Jika kita pilih untuk berdiam diri dan tidak melakukan apa2, anak cucu dan generasi seterusnya akan terpaksa menanggung kesannya )

Its not too late. Kita kena rectify semua dan undone all the mistakes. Of course the starting point has to be new leadership for this country.
( Masih belum terlewat buat kita. Kita kena perbaiki semuanya dan perbetulkan kesilapan yang berlaku. Dan ia bermula dengan kepimpinan negara )

If UMNO refuse to change, then UMNO has to be changed. Litmus test sepatutnya SB dan KK..tetapi pertandingan 3 penjuru akan memastikan status quo kekal.
( Jika UMNO tidak mahu berubah maka UMNO harus digantikan. Medan ujian adalah Pilihanraya kecil Sungai Besar dan Kuala Kangsar dimana rakyat mampu beri mesej tetapi pertandingan 3 penjuru dikhuatiri tidak akan mengubah apa2, di mana keadaan akan tetap kekal sama ) 


                                   ******************
 
PS - Oya, kenapa gambar ini viral hari ini, ek ? OK apa ...  Kan nampak tampan dan gagah pemimpin kita berpakaian combat.



dinturtle

About dinturtle -

Author Description here.. Nulla sagittis convallis. Curabitur consequat. Quisque metus enim, venenatis fermentum, mollis in, porta et, nibh. Duis vulputate elit in elit. Mauris dictum libero id justo.

Subscribe to this Blog via Email :

9 comments

Write comments
Anonymous
AUTHOR
May 30, 2016 at 1:25 AM delete

Mat kepit memalukan seragam yg dipakai.

Reply
avatar
Jay
AUTHOR
May 30, 2016 at 8:25 AM delete

Mat Kepit?... auw... he.he..he.. you make my day bro @ 1:25

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
May 30, 2016 at 8:37 AM delete

Ya ini satu pandangan yg cukup signifikan! Tolak tepi perbezaan2, fundamental kpd jenayah adalah cukup berat.
Situasi yg berlaku adalah kesedaran kpd Malaysia bukan sbg individu ttp sbg realiti kpd bangsa Malaysia sendiri...
Saya mengaku, kita masih selekeh & pengecut & tidak mampu menguruskan kebenaran!

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
May 30, 2016 at 8:55 AM delete

kepit taik

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
May 30, 2016 at 10:52 AM delete

Panglima kepit tampan bergaya kemudi kapal sauh dilabuh

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
May 30, 2016 at 12:18 PM delete

Terima kasih kepada Captain Zahari dari penerbangan MH370. Disebabkan beliau, kepulauan pangkalan tentera Diego Garcia mungkin masih tidak diketahui mutakhir ini.

Terima kasih juga kepada DSSA di atas keberanian beliau dalam menyuarakan kerisauan beliau dengan penubuhan Pengkalan Armada US di Timur Sabah sehingga beliau kehilangan status pemimpin berprotokol.

Kewujudan jalan tikus moden yakni keretaapi laju canggih yang menghubungkan negara bersekutu(allies) dengan negara kita amatlah meragukan.

Perhubungan sulit diantara Rumah Putih ke Putra Perdana sehingga tahap "golf buddy" amatlah mendukacitakan.

Majlis Keselamatan Negara akan membariskan Patriot - Patriot yang takut mati untuk negara. Tapi berani mati untuk PM.

Reply
avatar
PutraKraken
AUTHOR
May 30, 2016 at 5:31 PM delete

Salam Bro

Komen gambar dulu....Kahkahkahkahkah....tak boleh tak ketawa bro...
Ko tengok kaki dia tu....Kah Kah Kah...Pahlawan Booges seragam tentera tapi kaki terpeleot...ko tau kenapa kaki dia macam tu?....TELOQ TAK DAK...tu sebab bila berdiri kaki terpeleot...Macam tu ke kuda kuda pahlawan?

Bro

Soal Palaysafe. Mentaliti masyarakat yang masih tertinggal dizaman feudal. Kalau kita tonton National Geographic tatkala zebra dan wildebeest menyeberangi sungai yang dipenuhi buaya...biasanya yang terjun dulu selalunya selamat dan mereka dari kumpulan yang 30% terakhir selalunya akan jadi mangsa. Itu lumrah alam..dan binatang tidak ada akal untuk menilai situasi. Kumpulan zebra dan wildebeest tersebut terpaksa menyeberangi sungai untuk kepadang ragut yang lebih subur dan segar.

Manusia yang dianugerahi akal jarang bertindak mengikut naluri...Dalam kemelut yang menimpa negara sekarang...berapa banyak yang masih tidak faham atau pun tidak mahu memahami. Kalau tak faham...adakah mereka mencari sumber atau maklumat untuk memahami isu tersebut? Lebih teruk lagi...mereka yang faham tapi memilih untuk berdiam diri atas alasan "bukan hal aku"...duit hilang ke, orang songlap ke...peduli apa. Bukan duit aku...bukan aku yang kena tipu...Mereka tidak sedar dan gagal melihat "The bigger picture"...dimana yang sebenarnya isu 1MDB dan Najib ini adalah isu nasional yang merangkumi semua rakyat. Ia melibatkan dana awam dan salah laku menjangkau jenayah. RAKYAT YANG MENANGGUNG.

Tak kanlah kita langsung tak terfikir segala tindakan pihak berkuasa luar negara tak akan berlaku kalau tak ada bukti. Adakah kita menerima kata kata pihak berkuasa dalam negara kita yang menutup salah laku dengan apa cara sekali? Masihkah kita berharap dengan PDRM dan AG yang ternyata tidak mengambil sebarang tindakan? Atau pun kita merestui segala tindakan Najib mengekang siasatan? Dimanakah keadilan dan pembelaan rakyat?

Kepada mereka yang masih tunggu dan lihat...atau playsafe...jangan ingat kamu selamat.
Beban Hutang dan kesan ekonomi tak mengenal sesiapa. Rakyat keseluruhannya akan menerima akibat...bukan setakat kumpulan 30% dibelakang.

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
May 30, 2016 at 11:43 PM delete

Jgn kau kutuk pm aku ye. Kaki dia mcm tu pasal lama sangat kickboxing masa muda dulu. Kau tak dengar ke dia cakap dia akan pertahan setiap inci bumi sabah. Raja Sulu dah terkencing dalam seluar dengar amaran macam tu. Tak berani nak claim apa2 lagi. Group Deklarasi jgnlah nak main2 dengan pahlawan bugis ni kalau nak idup lama. Nahas nanti bro. Sat lagi dia lempang dgn duit note rm100 ...tergugat iman.

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
June 3, 2016 at 8:10 AM delete

Ya betoi... Mai sikit bro dua tiga helai dah cukup nak beli pampers bagi Kat ah jib. Ah jib kena tinggal teloq Kat Rmh Kak Ros tak bagi bawa.

Reply
avatar