KLiK Gambar Untuk Pendaftaran ONLINE BERSATU

Friday, October 28, 2016

dinturtle

Sumpah Rahsia Ahli Kabinet Mengatasi Peruntukan Perlembagaan ?

Panas telinga Pandikar sehari dua sidang Parlimen ni kot bila bekas2 Menteri mula bercakap mengenai skandal 1MDB dalam Parlimen !

Punyalah dia mahu halang skandal 1MDB daripada disebut, ditanya dan dijawab dalam Parlimen hingga keluar pelbagai arahan sejak dulu lagi .... subjudis bagai konon takut punya kesan kepada kes DOJ di Amerika nun ....

Kali ini beliau gunakan alasan sumpah kerahsiaan ahli kabinet bila Muhyiddin, Husni dan Shafie dengan beraninya bercakap mengenai 1MDB.

"Pasal apa yang saya dengar kelmarin, keputusan kabinet konon tidak dilaksanakan. Itu adalah informasi dalam kabinet," kata Pandikar pada sidang akhbar di bilik resepsi parlimen hari ini.

Pandikar berkata, dalam pengalamannya sebagai bekas menteri sendiri, anggota-anggota kabinet perlu mengangkat sumpah kerahsiaan.




Jom layan apa Perlembagaan kata mengenai isu ini. Perhatikan no 2 di bawah -



Ia bercakap mengenai imuniti yang diberikan kepada ahli2 Parlimen. Tidak ada siapa boleh didakwa dalam mana2 prosiding mahkamah ke atas apa2 yang diucap dalam Parlimen. ( kecuali jika ia merupakan kesalahan di bawah Akta Hasutan )

Ia tidak sebut mengenai sebarang sumpah kerahsiaan penjawat awam atau ahli kabinet. Pengecualian kepada imuniti itu HANYA berkaitan Akta Hasutan.

No person shall be liable to any proceedings in any court in respect of anything said ... when taking part in .. Parliament ...

Mengikut pemahaman saya, jika ada pun rahsia kerajaan yang didedahkan oleh mana2 ahli kabinet atau bekas ahli kabinet , ia merupakan satu kesalahan jika didedah kepada umum TAPI ia tidak merupakan satu kesalahan jika didedahkan dalam prosiding Parlimen.

Tidak boleh di dakwa di mahkamah.... maknanya Pandikar boleh sebut apajua undang2 tapi tetap tidak boleh dakwa di mahkamah ! .... kecuali ada kesalahan pada Akta Hasutan.

Apakah sumpah rahsia ahli kabinet mengatasi peruntukan Perlembagaan ?

So .... apakata mana2 ahli kabinet atau bekas ahli kabinet cuba try test sekali lagi .... sebab kalau nak harap kerajaan jawab skandal 1MDB, rasanya kerajaan TIDAK AKAN BERANI JAWAB. 

Najib berani jawab ? Hahahahahaha .......

dinturtle

About dinturtle -

Author Description here.. Nulla sagittis convallis. Curabitur consequat. Quisque metus enim, venenatis fermentum, mollis in, porta et, nibh. Duis vulputate elit in elit. Mauris dictum libero id justo.

Subscribe to this Blog via Email :

5 comments

Write comments
Anonymous
AUTHOR
October 28, 2016 at 9:54 AM delete

Kita bukan lagi dalam negara malaysia, tapi dalam negara 1malaysia db

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
October 28, 2016 at 10:40 AM delete

Sepatutnya Najib mewakilkan Rosmah menjawab soalan tentang 1MDB kerana Rosmah tak patut takut pada sesiapa pun

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
October 28, 2016 at 2:22 PM delete

Macam mana ni Pandikar dah 8 tahun jadi speaker masih tak paham undang-undang.

Reply
avatar
LaM
AUTHOR
October 28, 2016 at 4:04 PM delete

He is a descendant of the the Sulu pirate from Lahad Datu. Knows nothing even as Sabah cabinet minister in a Sabah Govt led by corrupt Chief Ministers.

Reply
avatar
PutraKraken
AUTHOR
October 28, 2016 at 6:49 PM delete

Salam Bro

Pandikar Amin Mulia....Langsung tak pendekar dan lngsung tak mulia.

Kepala hotak dia subjudice....adakah 1MDB atau Najib sedang didakwa di mana mana Mahkamah dalam Malaysia. Jangan nak pandai konon ada kes diluar negara. Diluar negara tu...undang undang negara mereka sendiri dan tak de kena mengena dengan mahkamah atau undang undang DALAM Malaysia. Nak ambil sebab konon 1MDB dan MO1 sedang menghadapi kes mahkamah diluar negara tapi tak mengaku MO1 tu Najib dan AG kata 1MDB tak de hilang wang....SO apa sibuk dengan negara luar dengan undang undang dan mahkamah mereka. Apa kena mengena dengan Perundangan dan Parlimen Malaysia?

Sumpah rahsia?...Sumpah Penyamun 40...Jangan nak berselindung dengan Sumpah Rahsia...sebelum sumpah rahsia...ingat dulu sumpah jawatan ape dia. Tak kan ade sumpah jawatan menteri cakap "Saya bersumpah akan melindungi Ketua Kami Najib Razak, walau pun beliau melakukan jenayah dan menzalimi rakyat..."

Munkin itu sumpah rahsia Pandikar...selain sumpah jawatan dihadapan DYMM YDP Agong.

POOODAH!...Yenna De!...itthu Amin Mulia Pandikar...romba nalla...dedak sapdhingge....pooodah!

Vanakam Depavali Malaysia.

Reply
avatar